Isnin, 28 Ogos 2017

JEMAAH HAJI ADALAH DUYUF AR RAHMAN


Menunaikan haji di Mekah merupakan salah satu daripada rukun Islam yang lima dan mereka yang berkemampuan dituntut melaksanakannya.

 : : Firman Allah 

وَأَذِّن فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ يَأْتُوكَ رِجَالًا وَعَلَىٰ كُلِّ ضَامِرٍ يَأْتِينَ مِن كُلِّ فَجٍّ عَمِيقٍ ﴿٢٧﴾ الحج


Maksudnya
Dan serulah umat manusia untuk mengerjakan ibadat Haji, nescaya mereka akan datang kemu dengan berjalan kaki dan dengan menunggang berjenis-jenis unta yang kurus yang datangnya dari sejenak penjuru yang jauh.
Surah Al Hajj ayat 27


Maka berbondong bondonglah umat manusia dari serata ceruk manusia datang ke Baitullah untuk mengerjakan ibadah suci ini.

Gejala menipu jemaah haji bukanlah satu perkara yang baru dan ianya berlaku di mana mana sahaja, tidak hanya di Malaysia ataupun di Indonesia.

Kononnya mereka yang tidak bertanggung jawab menawarkan pakej haji harga " runtuh " bagi mengaburi mata masyarakat.


Cuba kita bayangkan....
Harga pakej umrah menaiki bas dari Amman, Jordan ialah JD 80 seorang. Apabila tiba musim haji, harga ini akan meningkat kepada JD 150.

Di sIni kita kena faham bahawa permintaan untuk visa, penginapan dan pengangkutan di musim haji adalah tinggi maka tidak akan ada pakej haji dengan harga " runtuh ".  Harga rendah yang ditawarkan itu sebenarnya adalah harga untuk pakej umrah.

Sekufur kufur Abu Jahal pun, dia tak pernah ambil kesempatan menipu jemaah haji malah sanggup bergaduh dek kerana nak beri minum orang haji.


 : : Firman Allah 

أَجَعَلْتُمْ سِقَايَةَ الْحَاجِّ وَعِمَارَةَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ كَمَنْ آمَنَ بِاللَّـهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ وَجَاهَدَ فِي سَبِيلِ اللَّـهِ لَايَسْتَوُونَ عِندَ اللَّـهِ وَاللَّـهُ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ ﴿١٩﴾ التوبة

Maksudnya
Adakah orang yang memberi minum orang-orang Haji ( Abu Jahal ) serta memakmurkan Masjid Al-Haram itu sama seperti orang yang beriman kepada Allah dan hari akhirat serta berjihad pada jalan Allah? Mereka itu tidak sama di sisi Allah dan Allah tidak memimpin kaum yang zalim.
Surah Al Taubah ayat 19

Itu Abu Jahal yang tentang Nabi habis habisan...
beri minum orang haji maka apakah yang patut kita katakan kepada mereka yang beriman tapi menipu orang haji.

Setujukah anda sekiranya saya sifatkan mereka ini lebih teruk daripada Abu Jahal ?


Ingatlah...
Sesungguhnya jemaah haji ini adalah tetamu Allah. Seandainya mereka ditipu dan dizalimi maka doa mereka akan sampai terus kepada Allah tanpa sebarang hijab.


Tiada ulasan: