27 Januari 2009

GERHANA MATAHARI DI KUALA LUMPUR



Pada 26 Januari 2009, Gerhana Matahari Anulus telah berlaku selama 3 jam 46 minit bermula dari lautan India ke sebelah Barat Indonesia
Ini berlaku apabila Bulan merentas di hadapan Matahari, tetapi tidak menutup Matahari sepenuhnya kerana saiz ketara Bulan adalah lebih kecil daripada Matahari. Oleh itu, Matahari kelihatan seperti cincin yang terang atau anulus di sekeliling luar cakera Bulan
Gerhana Matahari Separa akan kelihatan dalam lingkungan bayangan penumbra Bulan yang lebih luas meliputi Afrika Selatan, Madagascar, Australia (kecuali Tasmania), India Selatan, Asia Tenggara dan Indonesia Secara amnya, Gerhana Matahari akan berlaku ketika fasa bulan baru dan pada masa yang sama Bulan melintasi laluannya di antara Matahari dan Bumi supaya Matahari tertutup sebahagian atau keseluruhannya seperti yang terdapat dalam rajah
Saya dan keluarga tidak melepaskan peluang ini. Fenomena gerhana berlaku pada jam 4.30 petang tapi kami jam 12.30tengahari dah terpacul kat planetarium Negara. (Kirakan orang pertamalah tu ).

Di Galeri Pameran saya sempat berkenalan dengan seorang pelancong dari United Arab Emarite (UAE). Namanya ialah Abdul Rahman Al Hareeri atau Abu Imran. Beliau telah berada di Malaysia sejak sepuluh hari lepas akan pulang ke UAE pada pagi esok.




Gambar sebelah ni bukannya tengok anak bulan nak tentukan raya tak raya . Benda Allah ini bukannya teropong ajaib Laksamana Doremi. Sebenarnya alat inilah yang digunakan untuk melihat gerhana matahari. Ketika ini jam menunjukkan pukul 4.45 petang -gerhana baru je bermula





Cara lain untuk melihat gerhana matahari ialah dengan menggunakan cermin mata penuras. Di sini ianya diberikan secara percuma kepada pengunjung tapi ... nak dapatkannya kenalah beratur panjang dulu.Oh ya! melihat gerhana matahari tanpa menggunakan cermin mata ini boleh menyebabkan mata kita menjadi buta .
Pukul 5.50 petang adalah waktu puncak bagi gerhana matahari - ketika itu saya dan keluarga berada di Masjid Negara

Subhanallah, Sungguh Menakjubkan
رَبَّنَا مَا خَلْقتَ هَذاَ بَاطِلاً
Ya Allah tidak Engkau jadikan semua ini Sia-sia

Sesungguhnya kejadian gerhana matahari adalah bukti bahawa Allah Maha Berkuasa atas sesuatu
Maksud Firman Allah

"Dan sesungguhnya Allah pasti akan memperlihatkan tanda-tanda kekuasaanNya pada setiap ufuk sehinggalah jelas kepada mereka kebenaran itu"

3 ulasan:

K H A Z I N A T U L A S R A R berkata...

salam ustaz,
seronoknye dpt tgk gerhane,
saye tak berkesempatan, NZ terlalu jauh dr malaysia terhalang oleh benua australia.
lame jugak tu gerhanenye, ramai jugak yg pergi ke sane ye :)

ape pun, syukur kepadeNya ustaz sefamily dpt saksikan nye, alhamdulillah :)

erisya nor berkata...

salaam ust. TK berkongsi

Tera berkata...

salam